Waterstof Bus

Als vervolg op de Hydrolectrc is in 2016 een project van RMC gestart om een Mercedes Sprinter om te bouwen naar FCEV. Dit ook weer in het verlengde van het Car as Powerplant (CAPP) onderzoek.

Aan dit project zaten veel uitdagingen. Zo moest de Sprinter 100% elektrisch worden gemaakt, moest er een H2 configuratie ontwikkeld en gebouwd worden, alsook nieuwe elektronica en software en diende alles aan te sluiten bij de bestaande CanBus communicatie binnen de Sprinter.

Een van de resultaten was dan ook de ontwikkeling van CanBus sniffer om de codering van de CanBus van voertuigen te ontrafelen. Verder diende de communicatie met- en aansturing van de 10 kW H2 cell, alsook met de on-board lader gerealiseerd worden. Beiden zijn met succes gerealiseerd.

Verder is ook de behuizing van het H2 systeem door HHs studenten ontworpen. Hierbij waren vele uitdagingen waar rekening mee gehouden dienen te worden. Er zal nog een optimalisatie slag gemaakt moeten worden.

Doel

Het uiteindelijk doel is kennis te vergaren en toe te passen om daadwerkelijk FCEV verder te kunnen ontwikkelen, te bouwen en onderhouden.

Eindproduct

Het eindproduct is een proof of concept dat verder ontwikkeld wordt tot prototype.

Projectleider

Onderzoekers

Doorlooptijd

Betrokkken opleiding en/of minor

Aantal studenten in schooljaar 2015-2016:

De HHs: 9 Technische Natuurkunde, 4 Mechatronica, 1 Elektrotechniek
Hogeschool Rotterdam: 1 Automotive
Mondriaan: 4 Mechatronica

Aantal studenten in schooljaar 2016-2017:

De HHs: 1 Werktuigbouwkunde, 2 Elektrotechniek
Hogeschool Rotterdam: 1 Automotive
Mondriaan: 2 Mechatronica

Financiering

Partners